جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

معمولا با افزایش سن، خط رویش مو عقب‌تر می‌رود که این امر، کاملا طبیعی است. زمانی که عقب رفتن خط رویش مو شروع می‌شود، معمولا روش‌های جلوگیری از پیشرفت آن جوابگو نیست. ریزش مو به دلیل تلفیقی از مسائل ژنتیکی و افزایش سن برای اکثر افراد به وجود می‌آید. اما برخی روش‌های کلینیکی و داروهای خانگی باعث می‌شوند که بقیه‌ی موهایی که ریزش نداشته‌اند، سالم و پرپشت باقی بمانند.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

برای کنترل این شرایط لازم است با روش‌های درمان پس‌روی خط پیشانی آشنا شوید و در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید. در این مطلب چند روش خانگی و کلینیکی برای درمان این عارضه ارائه می‌دهیم و دلایل پس‌روی خط پیشانی را نیز توضیح می‌دهیم.

پس‌روی خط پیشانی

عقب رفتن خط پیشانی معمولاً در آقایان بین سنین ۱۷ تا ۲۹ سالگی اتفاق می‌افتد. هنگامی که موها به «خط رویش موی بالغ» برسند، معمولا سرعت نازک شدن آن‌ها کند شده یا به طور کلی قطع می‌شود. اما ممکن است کم پشت شدن موها همچنان ادامه پیدا کند که به آن ریزش موی الگویی گفته می‌شود.

نوع درمان تضمینی وجود ندارد که مانع از عقب رفتن خط رویش مو شود؛ اما راه‌کارها و روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای پرپشت نگه داشتن موهایتان از آن‌ها استفاده کنید.

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن یک برنامه غذایی که سرشار از آنتی اکسیدان باشد می‌تواند باعث شود موهایتان سالم‌تر و پرپشت‌تر به نظر برسد. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با استرس اکسیداتیو، یعنی چیزی که می‌تواند موهایتان را پیر کند، مبارزه می‌کنند. زغال اخته، اسفناج، لوبیا قرمز و گردو همگی سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند.

برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی اساسی در رشد موی سالم دارند. این مواد عبارتند از

  • ویتامین A
  • ویتامین B12
  • ویتامین E
  • آهن
  • زینک یا روی

تلفیق مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار، مغزها و دانه‌ها می‌تواند ظاهر و احساس موهایتان را بهبود بخشد.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

  • داروها

رایج‌ترین داروی بدون نسخه برای پس‌روی خط مو، ماینوکسیدیل نام دارد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ماینوکسیدیل موضعی بهتر از یک دارونما عمل می‌کند. فیناستراید (Finpecia) نوعی داروی نسخه‌ای است که سطح هورمون مسبب ریزش مو را کاهش می‌دهد. فیناستراید به صورت قرص‌های خوراکی وجود دارد که ریزش موی سر را مهار می‌کند و رویش مو را بهبود می‌بخشد.

  • داروهای گیاهی

در صورت پس‌روی خط مو، داروهای گیاهی موضعی می‌توانند موها را سالم‌تر و پر پشت تر نگه دارند. گل ختمی چینی، جینسنگ، گیاه گوتاکولا یا گل بشقابی، انگور فرنگی و آلوئه‌ورا همگی به عنوان داروهای گیاهی ریزش مو، ریشه در طب سنتی دارند. شما می‌توانید چندین گیاه را با هم در محلول روغن حامل (مثل روغن نارگیل ) مخلوط کنید و روی پوست سرتان قرار دهید.

  • کاشت مو

کاشت مو روشی است که طی آن پزشک، موهایتان را از پشت سر به خط رویش مو منتقل می‌کند. این بخش‌های کاشته شده مو ظاهر پرپشت‌تری به خط مویتان می‌دهند. ممکن است کاشت مو با عوارضی همراه باشد و بیمه نیز آن را پوشش نمی‌دهد. با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید برای کاشت مو گزینه‌ی مناسبی هستید یا خیر.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

  • از یک شامپوی ملایم استفاده کنید.

برخی از بهترین شامپو ضد ریزش مو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای موها ملایم باشند و فولیکول‌های مو را تحریک کنند. در حالی که برخی شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که سبوم (روغن) را از پوست سر خارج کرده و فولیکول‌ها را ضعیف‌تر می‌کنند. برخی دیگر در واقع می‌توانند رشد مو را تحریک کنند.

بر اساس یک مطالعه، کتوکونازول که به ضد شوره معروف است، می‌تواند در بهبود رشد موها به اندازه‌ی ماینوکسیدیل موثر باشد و همچنین به علت کاهش چربی سر، ریزش مو را در افرادی که کف سر چرب دارند کاهش دهد.

  • لیزر کم توان

پرتودرمانی کم توان، برای تحریک رشد مو در پوست سر از لیزر استفاده می‌کند. تاثیر این روش هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها ثابت شده است. پژوهشگران معتقدند که این پرتو، سیگنالی را به سلول‌ها می‌فرستد تا مرحله «آناژن (رشد) » فولیکول‌های مو را آغاز کند.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

  • اسانس‌ها

برخی از اسانس‌ها می‌توانند رشد مو را تقویت کنند. روغن رزماری، روغن نعناع فلفلی و روغن اسطوخودوس، همگی نتایج امیدوارکننده‌ای در درمان ریزش مو داشته‌اند. اسانس‌ها قبل از استفاده بر پوست سر باید با روغن حامل مانند روغن بادام ، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط شوند.

  • ماساژ پوست سر

تحقیقات حاکی از آن است که ماساژ مداوم پوست سر می‌تواند به رشد موهای ضخیم‌تر و سالم‌تر کمک کند. ماساژ پوست سر با افزایش گردش خون در خط رویش مو، فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند. سعی کنید حداقل به مدت ۴ دقیقه در روز پوست سرتان را ماساژ دهید.

  • پایین آوردن سطح DHT

دی هیدروتستوسترون (DHT) هورمونی در بدن است که با افزایش سطح آن، ممکن است ریزش مو افزایش پیدا کند. با مراقبت در برنامه غذایی و مصرف غذاهای سرشار از لیزین و روی، می‌توانید سطح DHT را در بدنتان کاهش دهید. لیزین یک آمینواسید است که خاصیت جلوگیری از عملکرد DHT را ندارد؛ اما در کنار مهارکننده‌های DHT باعث موثرتر شدن عملکرد آن‌ها می‌شود. از مواد غذایی سرشار از لیزین می‌توان گوشت قرمز و گوشت پرندگان، پنیر پارمزان، ماهی‌هایی همچون ساردین، تخم مرغ و دانه سویا را نام برد.

زینک مستقیما تولید DHT را مهار می‌کند. غذاهای سرشار از زینک عبارتند از: گوشت، صدف، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، دانه‌ها و مغزها، لبنیات و غلات کامل.
مصرف میان وعده‌های بادام هندی که سرشار از زینک هستند و همچنین بادام و گردو که منبع مناسبی برای لیزین هستند، روشی ساده برای کاهش DHT است.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

  • استرس و اضطرابتان را کاهش دهید.

استرس با انواع ریزش مو مرتبط است. کاهش  سطح استرس و اضطراب، آسان‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شما می‌توانید با ورزش مداوم، گذراندن زمانی خارج از خانه، تکنیک‌های آرامش و مراقبه، سطح استرستان را کاهش دهید.

چه چیزی موجب پس‌روی خط مو می‌شود؟

پس‌روی خط مو اغلب با سالخوردگی و عوامل ارثی مرتبط است. عوامل دیگری نیز می‌توانند در پس‌روی خط مو نقش داشته باشند و ریزش آن را تشدید کنند. این عوامل عبارتند از:

  • بیش از حد مدل دادن به مو (مخصوصاً با وسایل حرارتی)
  • انتخاب مدل موهای سفت مانند بافت آفریقایی مو
  • استفاده از مواد شیمیایی مانند دکلره و پراکسید برای رنگ کردن مو
  • داشتن یک برنامه غذایی که حاوی اسیدهای چرب اشباع، غذاهای فرآوری شده، مواد نگهدارنده و قند زیاد باشد
  • سیگار کشیدن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به خاطر داشته باشید که برخی از انواع ریزش مو طبیعی هستند؛ اما ریزش مو به صورت انبوه طبیعی نیست. اگر دچار ریزش موی بسیار زیاد، لکه‌های طاسی، ریزش موی سکه‌ای یا سایر علائم غیرمعمول ریزش مو هستید، باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری اساسی دیگری باشد.

نکته

هیچ روش اثبات شده‌ای برای جلوگیری از پس روی خط موها پس از شروع آن وجود ندارد. اما راه‌کار‌هایی برای حفظ سلامت موهایی که در حال حاضر دارید، وجود دارد. اگر می‌خواهید ریزش مو را کاهش دهید، ترکیبی از داروهای خانگی و درمان‌های بدون نسخه روش مناسبی برای شروع است. با توجه به اینکه سرعت ریزش موها چقدر است و اینکه ریزش مو چه میزان اعتماد به نفس فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، استراتژی‌های درمان ریزش مو برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

جلوگیری از عقب رفتن خط رویش مو

کلام آخر

شما برای مراقبت از موهایتان از چه محصولات و روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا دچار عقب رفتن خط رویش موهایتان شده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای دارید، برای درمان آن از چه روشی استفاده کرده‌اید؟ آیا روش‌هایی که در این مطلب گفته شد برای شما موثر بوده است؟ چه محصولات و روش‌های دیگری برای درمان ریزش مو می‌شناسید؟ تجربه‌هایتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.